Schrijf.be is een meedenker
Een stofexplosie in een silo? Maak u dan maar snel uit de voeten. Of hoop dat StuvEx de silo heeft beveiligd. Want dat ontwerpt, implementeert en onderhoudt beveiligingssystemen tegen stofexplosies en brandbeveiliging in de procesindustrie. StuvEx' teksten bulkten van het technische jargon en wetenschappelijke termen. Tot ... Schrijf.be zich ermee bemoeide.
Als echtgenoot van Inge Depeser, management assistant bij StuvEx, kreeg Wim de communicatie van het bedrijf onder ogen. En besloot hij op eigen initiatief een tekst te herschrijven. Inge bezorgde die aan de zaakvoerder.
Zijn reactie? "Ik dacht altijd dat onze teksten niet herschrijfbaar waren. Dat ze dan te commercieel zouden worden. Maar wat Schrijf.be ervan maakte, was gewoon beter dan het origineel. En zonder dat er technische informatie verloren ging. Ik was verkocht."
Grondige analyse
Toen bleek dat de StuvEx-website niet deed wat hij moest doen, kwam Schrijf.be weer in the picture. Inge: "Niemand vond ons via Google. Al onze klanten wierven we door onze verkopers. Onze website kwam gewoon niet tevoorschijn in de zoekresultaten. En áls er al een bezoeker op belandde, bleef hij nooit lang. Daar moest iets aan veranderen."
Dus maakte Wim een analyse van de website. Hij legde haarfijn de pijnpunten bloot: de site was niet intuïtief én niet geoptimaliseerd voor Google. Dus raadde hij StuvEx aan om een SEO-bureau in de arm te nemen. En gaf intussen de bestaande webteksten al een likje SEO-verf.
Instant resultaat in Google
Het resultaat liet niet op zich wachten. Zaakvoerder Peter Macken: "Schrijf.be retoucheerde de bestaande teksten – en hop: een paar dagen later stonden we al op topposities in Google. We schoten zomaar onze concurrenten voorbij.
Ondertussen had Wim ook een veel intuïtievere structuur voor de website uitgedacht. De formule? Hij vertrok vanuit de klant, niet vanuit ons bedrijf."
Strakke deadline gehaald
Schrijf.be herschreef, herschikte, voerde in en kuiste oude html-code op. En haalde ook nog eens de strakke deadline, ondanks de massa technische fiches en de bokkensprongen van het oude CMS-systeem.
Op 1 januari 2011 stond de herwerkte website live – in het Nederlands, Frans, Engels en Italiaans.
Exotische bestellingen
Inge: "Het resultaat was er onmiddellijk. Onze Nederlandse salesmanager kan de stroom van aanvragen haast niet meer bolwerken. En we krijgen plots ook bestellingen vanuit de meest exotische locaties: Thailand, Taiwan, Litouwen, … De Engelse website ook optimaliseren was dus geen overbodige luxe!
Daarnaast bestellen bestaande klanten plots meer verschillende producten. Omdat ze nu op onze website gemakkelijker hun weg vinden, ontdekken ze dat we meer voor hen in petto hebben."
Meedenken over marketing
Schrijf.be herschreef ondertussen ook al een mailing en nieuwsbrief voor StuvEx. Peter: "We halen veel meer klanten binnen nu. En ook onze salesmensen zijn laaiend enthousiast. Plus onze toeleveranciers, want zij profiteren hier ook van."
"Het is fijn dat Schrijf.be zich niet tot puur herschrijven beperkt, maar zich ook echt als meedenker profileert. We kregen heel wat tips mee – fijn voor een kmo die geen aparte marketeer heeft. En we zagen meteen het effect. Die meetbare resultaten hebben ons echt overtuigd."